Even opfrissen
Bekijk alle infoEvalueer mee
Geef jouw suggestieJullie bijdragen
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Zwaar verkeer raast voorbij aan de zebrapaden die leiden naar de fietsstraat in de St Rumoldusstraat
Waar zijn de initiatieven voor zwaar verkeer beter te handhaven op de hoofdassen in Humbeek?
Er was een uitrol voorzien om de Benedestraat, die grenst aan de fietsstraat St Rumoldus, te beperken tot 3,5t maar deze lijkt alsnog niet uitgevoerd ?
Dit zwaar verkeer (grondvervoer met traktors en vrachtwagens), waarbij een snelheid van 50 al schrikwekkend is, bereikt de hoogste frequentiepiek tijdens in de ochtend en namiddag gelijk met het begin en einde van de schooluren. Tegelijk nodigen de huidige zebrapaden om de Benedestraat over te steken naar de St Rumoldusstraat het verkeer niet uit om trager en voorzichtiger te rijden.
Als men de 30km/u wenst te handhaven, moeten er logischer wijze ook veilige en brede toegangen voorzien worden in de aangrenzende straten zoals de Benedestraat.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Oplossingen de geldende snelheidslimiet te doen naleven
De Dorpsstraat en Sint-Rumoldusstraat werden sinds 1 september 2023 fietsstraten. In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/u.
De gemeente ontving meldingen inzake het niet respecteren van de nieuw ingestelde snelheidslimiet. Op basis hiervan werden snelheidsmetingen uitgevoerd in de Sint-Rumoldusstraat waaruit blijkt dat de snelheidslimiet inderdaad niet op voldoende wijze wordt gerespecteerd.
We denken onder meer aan volgende oplossingen om bestuurders de geldende snelheidslimiet te doen naleven:
infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen; beperking van de fietsstraat tot de ruime schoolomgeving, bijvoorbeeld in de Sint-Rumoldusstraat van aan de Kerkveldweg tot aan het Brassershof; handhaving door bijvoorbeeld flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.Andere suggesties
Fietsroute Humbeek-Kapelle: tractorsluis in de Voordestraat ?
Daar de Voordestraat niet over een voet- of fietspad verplicht, daar het grootste deel van de straat iets minder breed is dan een standaard straat en daar hier duchtig gefietst wordt door jongeren is de situatie voor voornamelijk fietsers uiterst gevaarlijk. Bijkomend is er weinig verkeer 's avonds, wat leidt tot overmatige snelheden.
Voorbijstekende auto's op rechte stukken én zeker in de flauwe bochten met beperkte zichtbaarheid zorgen hier te regelmatig voor bijna-ongevallen met fietsers. Een accute situatie die ooit tot dodelijke ongevallen zal leiden.
Op bredere straten zou een trajectcontrole moeten volstaan, echter is dit hier wellicht onvoldoende daar vaak het voorbijsteken het probleem vormt. Vandaar het voorstel om de straat af te sluiten met een tractorsluis ter hoogte van de overgang met Kapelle-op-den-Bos. Hiermee worden veiligheid en sluipverkeer tegelijk aangepakt.
Net als in grootsteden dient iets drastischer te worden omgegaan met maatregelen. En in dit geval verlies je slechts een 2-tal minuten door 700 meter om te rijden via Paddegatstraat + Molenstraat (Kapelle).
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Vaste flitspalen installeren
Vaste flitspalen installeren in de Sint-Rumoldusstraat in beide richtingen.
De aanwezigheid van flitspalen en snelheidscontrole verkeersborden maakt chauffeurs veel gedisciplineerder.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Zone 30
Het was mij niet duidelijk dat er in een fietsstraat ook een zone 30 geldt. Op momenten dat er geen fietsers rijden, lijkt 50 km/h rijden dan ook geen probleem.
Als 30 km/h gewenst is, is meer sensibilisering nodig.
Het wegbeeld leent zich ook tot sneller rijden.
Ik ben voorstander van een fietsstraat, maar vond het niet duidelijk dat er dan ook max 30 km/h werd gereden (ondanks het dynamisch snelheidsbord). Misschien was ik koppig, maar dat betekent alvast dat het niet voor iedereen duidelijk was.
Thema 0: akkoord met mobiliteitsplan in mijn buurt
Akkoord met mobiliteitsplan in mijn buurt
We willen inwoners ook de mogelijkheid bieden om aan te geven dat ze akkoord zijn met het mobiliteitsplan zoals uitgerold in hun buurt. Dit kan door deze post te liken. Het is ook mogelijk om hierop te reageren indien inwoners meer uitleg willen geven waarom ze akkoord zijn met het mobiliteitsplan in hun buurt.