home-page

Jullie bijdragen

Willekeurig Populair Recent

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Beperking snelheid voor zwaar verkeer

De beperking tot 30km/u in de buurt van scholen en bescherming van fietsers is toe te juichen. 
Er zou wel overwogen moeten kunnen worden dat deze beperkingen niet gelden in de hele straat buiten bepaalde uren (cfr. Sint-Rumoldusstraat 's nachts wel 50km/u, zoals bij oplichtende zone 30 borden). 

Fietsers en voetgangers lopen meer concreet gevaar op de drukste straten van Humbeek (Mechelstraat, Kerkstraat, Warandestraat, Kruisstraat), waar al het zwaar verkeer passeert (vooral vrachtwagens, met slecht zich voor de chauffeurs). Er moet kunnen worden overwogen om de snelheid te beperken voor zwaar verkeer in bepaalde drukbezette straten. Dit zwaar verkeer heeft de slechte gewoonte niet steeds de snelheidslimieten te respecteren. Dit creëert niet alleen (lawaai)overlast, maar ook onveiligheid voor fietsers. In vele gemeenten is dit reeds het geval door borden met een bijkomende snelheidsbeperking vanaf een bepaald tonnage, bijv. 3,5 ton. 

Raf D.
0 0
lees meer

Andere suggesties

Verbod zwaar verkeer, handhaving verbod; snelheidsbeperking zwaar verkeer; aanleg wegen die meeste zwaar verkeer slikken

In het mobiliteitsplan zijn bepaalde maatregelen tegen zwaar verkeer aangekondigd, maar nog niet geïmplementeerd.  Zo is een verbod op verkeer meer dan 7,5 ton aangekondigd in Mechelstraat, Kanaalstraat, Kerkstraat, Benedestraat, etc. Dit is nog niet in voege, maar staat wel aangegeven als tweede hoogste prioriteit.  Wanneer wordt dit ingevoerd en hoe zal dit worden gehandhaafd? De idee dat niet-plaatselijk zwaar verkeer via Vilvoorde, RO, industriezone Verbrande Brug etc. moet rijden is goed. Zo blijft dit uit de dorpskernen van de deelgemeenten, maar naturlijkenkel mits handhaving.

In Humbeek zijn er maar enkele straten die àl het zwaar verkeer moeten slikken, dus deze verdienen extra aandacht. Doorrijdend zwaar vervoer moet worden vermeden wanneer het niet plaatselijk is. Waarom wordt dit niet uitgebreid tot 3,5ton? Kan er worden nagedacht over een snelheidsbeperking alleen van toepassing op zwaar verkeer, wanneer het plaatselijk is en wel toegelaten?

De staat van bepaalde straten die het zwaar verkeer dienen te verwerken - deze straten slijten het snelst - is schandalig. Mechelstraat en Warandestraat zijn in zeer slechte, stilaan gevaarlijk geworden staat voor personenwagens en fietsers. De Kruisstraat begint ook enorm veel putten en scheuren te vertonen. Deze straten zouden prioritair opnieuw moeten worden geasfalteerd. Zwaar verkeer dat over een slecht wegdek raast, levert een veelvoud aan geluidsoverlast op voor de bewoners, ten opzichte van modern, stil asfalt. 

Raf D.
0 0
lees meer

Andere suggesties

uniformiteit in beleid zwaar verkeer van omliggende gemeenten

De gemeente zou er goed aan doen het beleid ivm zwaar verkeer van de omliggende gemeenten te volgen. Gezien er in Vilvoorde een tonnagebeperking 3 ton is en in Groot-Grimbergen 3.5 heerst, zal het zwaar verkeer preferentieel door ons grondgebied komen, tenzij Grimbergen hun beleid uniformiseert met de omliggende gemeenten en steden.

Elke D.
0 0
lees meer

Andere suggesties

Spekveld hopeloos druk verkeer dat door de straat raast

Sinds de wegversperringen op de Nieuwenroodsesteenweg kunnen wij enkel vaststellen dat ons kleine straatje een autostrade werd.

Het probleem heeft zich verplaatst naar onze straat wat reeds gemeld is aan de gemeente maar er gebeurd.... niets! Men rijdt hier zo snel als mogelijk er is toch geen controle.

Sluipverkeer naar Vilvoorde en Mechelen wordt stilaan echt frustrerend voor ons , niet alleen in Spekveld maar heel Humbeek is hier slachtoffer van. Wat gaan jullie hier aan doen?

Wat gebeurt er met ons mooie kleine dorpje? Maak een zone 30 met trajectcontrole in een hoop straten , dit zou al een hele verbetering zijn en wacht niet tot 2030!

Ingrid V.
0 0
lees meer

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Te milde communicatie over & aanpassing vd fietstraten & bestraffing

Het is al veel beter dan het was, maar het kan ook nog veel beter mits kleine aanpassingen. Als je rijgewoonten echt wil wijzigen ten goede van de veiligheid vd zwakke weggebruiker, dan moet je drastischer uitpakken op het vlak v mega duidelijke communicatie op het wegdek (fietsers hebben voorrang / zone 30) & naast de weg, aanpassingen van de straat (kleuren op het wegdek, breedte vd straat, snelheidscamera's, trajectcontrole, ...) en dan effectief bestraffen & naast de weg het aantal reeds beboete mensen afficheren, dat schrikt mensen echt wakker, want wat de portemonee raakt, dat raakt vaak dieper dan gewoon communicatie. 

Daarnaast zou de verschillende oversteekplaatsen op de Benedenstraat toegespitste 24/7 verlichting moeten krijgen & met knipperlichten aangeduid moeten worden van op een afstand. Mensen weten vaak echt niet waarom iemand plots voor hen stopt, terwijl het gewoon is om hoffelijk een fietser of voetganger te laten oversteken.

Alexandra V.
0 0
lees meer

Andere suggesties

mobiliteitsplan en veiligheid

is er nog een straat waar men gewoon kan rijden ? of is de toekomst dat iedereen tegen 30km/u moet bumpertje kleven? de wagens worden veiliger en veiliger ,met allerlei sensoren en dergelijke. Maar men mag minder snel overal, trajectcontrole langs alle kanten ,niemand wil zwaar vervoer door zijn straat , waar gaat dit eindigen , dit heeft niets meer met veiligheid te maken of milieu,want men moet meer rond rijden om ergens te geraken. Dit is puur geld gewin voor de gemeente.

tijdens de uren waar men naar en van het school komt kan ik zeer begrijpen dat men 30km/u maar mag en daarbuiten op 50km/u houden, maar eerlijk gezegd en ik woon vlak aan de school bijna, het zijn de ouders die de kinderen komen halen die te snel rijden ,ze zouden een ander kind omver rijden om er te geraken, doe daar eens controle op AUB. en parkeren op straat langs alle kanten en op het fietspad ??? normaalste zaak , maar een fietser voorbij gaan mag niet ? waar is jullie logica . 

 

een gemeente kapot maken daar zijn jullie serieus mee bezig! 

 

Hans R.
0 0
lees meer
Ontdek ze allemaal